شرکت سبدگردان سورین

تحلیل بنیادی صنایع پتروشیمی تخت جمشید

تحلیل بنیادی صنایع پتروشیمی تخت جمشید

شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید به صورت شرکت سهامی عام در سال 1385 تاسیس شد. این شرکت در سال 1390 به ثبت در سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و در سال 1400، به فهرست شرکت‌های بازار پایه افزوده شد.فعالیت این شرکت تولید انواع موادشیمیایی، حلال‌ها و سایر مشتقات حاصل از نفت و گاز عمدتاً گروه محصولات استایرن بوتادین رابر  SBR و پلی بوتادین رابر  PBR است. در حال حاضر شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید جزو شرکت‌های فرعی شرکت بازرگانی پتروشیمی است. دو شرکت فعال دیگر در زمینه تولید SBR و PBR پتروشیمی بندرامام با ظرفیت تقریبی تولید  40 هزار تن SBR در سال و پتروشیمی شازند با ظرفیت 26 هزار تن PBR در سال تولید کننده این محصولات می‌باشند.

در بازار داخلی خریداران عمده ای همچون کویرتایر، لاستیک بارز، یزدتایز، آرتاویل تایر،ایران تایر، لاستیک پارس، کیان تایر و لاستیک دنا از خریداران عمده محصول PBR می‌باشند. مجتمع تولیدی در زمینی به مساحت 16 هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) واقع شده است. اجرای عملیات ساخت این واحد از سال 1391 آغاز و در سال 1394 به بهره‌برداری رسید. در سال 1398، خط تولید جدید PBR با ظرفیت 50 هزارتن در سال به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید این محصول به 62 هزار تن در سال افزایش یافت.

در حال حاضر، ظرفیت تولید SBR این مجتمع 30 هزار تن در سال است و از روش پلیمریزاسیون امولسیونی سرد برای آن استفاده می‌شود.

تحلیل بنیادی صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)

مطالعه